Detta hände med vårt internet

 

Måndagen den nionde juli drabbades vi av ett avbrott i internettrafiken. Ett dygn senare skulle det visa sig vara det största haveri som drabbat Söderhamn Näras internetverksamhet sedan starten för drygt 20 år sedan.

Vid lunchtid drabbades våra internetförbindelser av kortare avbrott och våra tekniker började omgående att leta efter felkällan. Felsökningen pågick under resten av dagen utan att de hittade vad som orsakade avbrottet. Strax före midnatt slocknade hela vårt nät, vilket resulterade i att alla våra internetkunder blev utan internet. På tisdagsmorgonen tog vi tog in externa konsulter till hjälp för att så snabbt som möjligt söka efter och åtgärda det som orsakat stoppet. Under hela tisdagen fortsatte arbetet med att ringa in felkällor, ett arbete som fortsatte till natten mot onsdag. Under tiden fungerade internet till och från på olika platser i kommunen och störningarna var fortfarande allvarliga.

På onsdagsförmiddagen kunde våra tekniker konstatera att orsaken till haveriet berodde på en defekt fiber för ingående internettrafik. När det väl var konstaterat kunde felet åtgärdas. Ett stort problem i sammanhanget var att det fel som från början orsakade haveriet snabbt fick följdverkningar i vårt nät som innebar att internet till och från slutade att fungera hos våra kunder ytterligare ett par dygn.

Det primära fel som fick nätet att sluta fungera från början var väldigt diffust och något som vare sig våra tekniker eller de inkallade konsulterna tidigare stött på.

När nätet låg nere kunde våra tekniker, i samband med felsökning och reparationer, även göra en hel del viktiga justeringar som innebär att vårt stadsnät nu är stabilare än vad det var innan det havererade.

Till toppen