Frågor och svar

Har du det digitala utbudet kan du välja mellan en rad olika intressanta programpaket.
Det enda du behöver göra är att beställa det programpaket du vill lägga till, därefter startar vi upp det åt dig.

Programpaketen har en månads bindningstid. Undantaget är Viasat som har 12 månaders bindningstid.
Beställer du programpaket hos Viasat kommer du att få ett avtal hemskickat som du ska skriva under och skicka in till oss. Du behöver inte vänta på att vi mottagit avtalet innan kanalerna startar, de sätter vi igång i samband med att du gör din beställning.

Vill du säga upp ett programpaket ska du meddela det till kundservice en månad innan du vill att det ska avslutas.

Vill du byta programpaket under bindningstiden kan du göra det när som helst och då gäller inte en månads uppsägningstid.

Vill du beställa, ändra eller säga upp ett programpaket kan du kontakta kundservice på telefon 766 10, så får du all den hjälp du behöver.

Vanliga frågor om kabel-TV

  • Vilka kanaler finns i Söderhamn Näras kabelTV-utbud?
  • Mer information finns under "Vårt utbud".

  • Jag får inte in alla kanaler, bara vissa?
  • Du behöver fortsätta göra kanalsökningar. Ibland behöver man göra det flera gånger. Man kan även prova göra en fabriksåterstälning på TV-mottagaren.

  • Jag får inte in några kanaler alls!
  • Analog-TV:  TVn kan vara inställd på digital mottagning då detta fungerade i det tidigare systemet. Digital-TV:  Kontrollera att kort och CA-modul är rätt vända (lägg modulen med texten uppåt och för in krypteringskortet med chipet uppåt.). Det går att vända på både kort och modul. Det kan ta upp till en timme innan kortet har avlästs korrekt. Sedan är det kanalsökning som gäller.

  • Hur lång bindningstid kommer jag att ha?
  • På kabel-TV enligt tidigare avtal, på digitala paket , tillsvidare med en (kalender)månads uppsägning. Viasat har 12 månaders inledande avtalstid och därefter 1 månads uppsägning. C More 1 månad.

  • Vem skriver jag avtal med?
  • Avtalet är med Söderhamn Nära men tecknas hos TV-handlarna.

  • Hur lägger jag till ett paket?
  • Beställ hos TV-handlarna eller vår kundservice.

  • Måste jag skriva ett nytt avtal varje gång jag lägger till programpaket?
  • Nej.

  • Faktureras det i efterskott?
  • Ja, enligt Söderhamn Näras faktureringspolicy.

  • Kan jag välja bort någon kanal ur basutbuden?
  • Nej, basutbuden är satta och kan inte ändras.

  • Jag vill bara ha basutbudet, behöver jag göra något då?
  • Ja, en ny kanalsökning för att få med alla kanaler på rätt kanalplats.

  • Kan man få hjälp med att göra en ny kanalsökning?
  • Man får vända sig till TV-handlarna för hjälp.

  • Vilken DVB-standard används för den digitala utsändningen?
  • DVB-C

  • Jag bor i lägenhet med kabel-TV. Behöver jag göra något då?
  • De analoga kanalerna finns oftast. Vill du ha tillgång till digitala kanaler måste du kontakta TV-handlarna och skaffa CA-modul och krypteringskort.
    Här hittar du mer information.

  • Varför ska jag som villaägare betala mer?
    • Vi har högre kostnader för att leverera kabel-TV till enskilda villor.

  • Vad kommer totalkostnaden att bli för kabel-TV?
  • Grundkostnad för analoga basutbudet är 92 kr inkl moms för lägenhet och 112 kronor för villa.
    Vill du kunna se digitala kanaler måste du kontakta TV-handlarna och skaffa ett krypteringskort och en digitalbox alternativt CA-modul för att få tillgång till den digitala signalen.
    Krypteringsavgiften är för närvarande 40 kr/månad inkl. moms.

  • Vad gör jag om jag vill se digitalt på 2 TV-apparater?
  • Man behöver 2 digitalboxar alt. CA moduler och 2 kort. Programpaket och kanaler är då knutna till det kortet. Månadsavgiften är 40 kronor per kort.

  • Priser på CA-modul eller digitalbox
  • Kontakta TV-handlarna för aktuella priser.

  • Måste jag ha CA-modul eller digitalbox för att kunna köpa till extra kanaler?
  • Ja, eftersom det krävs ett krypteringskort.

  • Kan jag få digital bild om jag har tjockT-V? Vad behöver jag då?
  • Ja, men det kräver digitalbox. Bilden blir inte nämnvärt bättre då den analoga signalen fungerar för tjock-TV.

  • När behöver jag krypteringskort?
  • När du köper det digitala basutbudet och något av våra olika programpaket.

Vanliga frågor om Viaplay

Kan jag använda mitt Viaplaykonto utomlands?
Nej, av rättighetsmässiga skäl kan du inte använda Viaplay utanför Sverige.

Kan man spola tillbaka i en livesportsändning?
Ja, all sport kan man spola tillbaka 4 timmar men endast på PC.

Vilket utbud får jag tillgång till i Viaplay?
Innehållet i Viaplay styrs av innehållet i ditt tv-abonnemang.
Viasat Film & Sport  ger tillgång till Sport och Film i Viaplay
Viasat Sport ger tillgång till Sport i Viaplay
Viasat Film ger tillgång till Film och i Viaplay
Viaplay ingår bara när du har ett kanalpaket. À la carte-kanaler ser du bara i tv:n, undantaget Viasat Golf som ingår förutsatt att du även har abonnemang på ett av kanalpaketen.
Fråga: På hur många enheter kan Viaplay användas samtidigt?
Svar: Du kan aktivera Viaplay på fyra olika enheter, men bara använda en i taget.

Jag kan inte logga in på Viaplay, när aktiveras mitt konto?
Ditt Viaplaykonto aktiveras fredagen som kommer efter dagen du beställer ditt abonnemang!

Hur får jag tillgång till Viaplay?
För att komma igång med Viaplay behöver du skapa ett konto på signup.viaplay.se/sappa   
Välj Söderhamn Nära i rullgardinslistan i första kolumnen För att registrera dig behöver du använda ditt kundnummer hos Söderhamn Nära.

Vanliga frågor om C More.se

Hur får jag igång C More.se?
Svar: C More.se ingår när du skaffar ett kanalpaket från C More.
Ditt konto aktiveras några dagar efter att du köpt ditt tv-abonnemang.
Logga in på www.cmore.se
Följ instruktionerna för att logga in.

Hur fungerar C More.se?
Svar: Med C More.se kan du se allt som ingår i ditt C More-abonnemang var du vill och när du vill.
Du kan titta på C More.se i din dator eller iPad.
C More.se kostar ingenting, det ingår i ditt C More-abonnemang för TV.
C More.se finns på www.cmore.se och i appen C More.se.

Vad ingår i C More.se?
Svar: Samma utbud som ingår i ditt tv-abonnemang, ingår även i C More.se.
För att komma åt filmbiblioteket krävs det att du har något av kanalpaketen C More Film & Serier, C More Sport eller C More Sport, Film & Serier.

C More.se fungerar inte så bra för mig. Vad ska jag göra?
Svar: Det är svårt att svara på varför det inte fungerar så bra hos just dig. Om ingenting fungerar så rekommenderar vi att du ringer till C More.se support. De finns på 020-240024.
Några saker du kan testa om det hackar och buffrar. Det krävs en konstant ström på ca 3 Mbit för att undvika hackningar eller buffringsstopp i C More.se. En trådlös internetanslutning kan variera mycket i hastighet, därför kan du testa att ansluta datorn till modemet via kabel, utan aktiva brandväggar.
Mediaspelaren Silverlight använder adaptiv ström, som justeras efter vilken bandbredd och hårdvara just du har. Det är en ganska krävande process så stäng ner alla andra program när du använder C More.se, om du har en äldre dator.
Installera om Silverlight om ingenting funkar. Om varken bild eller ljud fungerar så kan det vara problem med Silverlight. Ta bort programmet och installera det på nytt (www.microsoft.com/getsilverlight).
Om det fortfarande inte fungerar kan felet sitta i cachat (sparat) material i webbläsare och dator. Starta om datorn och byt webbläsare så bör det fungera.

Till toppen