Aktuell information om elpriskompensationen

Regeringen har beslutat att kompensera hushåll på grund av de exceptionellt höga elpriserna. Det är elnätsföretagen som förmedlar elpriskompensationen. Ni som är elnätskunder hos oss på Söderhamn Nära får er utbetalning under maj. Är du osäker på vilket elnätsbolag du har, kan du hitta det på din faktura eller på elomraden.se.

Läs mer - Regeringens frågor och svar gällande elpriskompensationen.

När får jag kompensationen?

Elpriskompensationen kommer att betalas ut till Söderhamn Näras elnätskunder under maj månad. Du som berörs av kompensationen kommer att få mer information per mejl eller post - så håll utkik i mejlkorgen eller brevlådan. Du kommer sedan att få en specifikation i form av en faktura som redovisar den ersättning du har rätt till. Den kommer på samma sätt som du får din vanliga faktura.

Själva utbetalningen sker sedan genom något av följande tre alternativ:

1. Autogiro - om du har ett aktivt autogiro-konto hos oss sedan tidigare får du betalningen via det.

2. Direkt till ditt konto via Swedbank. Du behöver då anmäla ditt kontonummer till Swedbanks kontoregister på www.swedbank.se/kontoregister. Du behöver inte vara kund eller ha ett konto hos Swedbank för att registrera ditt konto för utbetalning.
Registrera ditt konto senast 9 maj. Vår betalning kommer stå som inbetalning på ditt konto.

3. Om du inte får utbetalningen enligt punkt 1 eller 2 så kommer du få en utbetalningsavi på posten. Den kan du sedan lösa in digitalt utan kostnad.

Tips! Enklast, snabbast och bäst för miljön är att anmäla ditt kontonummer via Swedbank!

Vi utgår från den förordning som finns och vill att allt ska bli rätt för er kunder från början så att ni får de pengar ni har rätt till.

Fler frågor och svar hittar du längre ner på sidan.

Hur hög förbrukning ska jag ha för att kompenseras?

Ersättningsmodellen är utformad som en trappa som börjar vid en elförbrukning på 700 kWh per månad upp till en förbrukning på över 2 000 kWh per månad, där taket för ersättningen ligger.

Elpriskompensationen omfattar december, januari, februari och gäller oavsett vilket elhandelsavtal du har. Högsta nivån på ersättning per månad är 2000 kronor - totalt 6000 kronor för hela perioden.

Frågor och svar om elpriskompensationen

Hur vet jag om jag kommer att få kompensation?
Vi kommer kontakta alla kunder som berörs av kompensationen per mejl eller post. Du kommer sedan få en utbetalningsspecifikation, där du får reda på hur mycket pengar du kommer att få tillbaka. Själva utbetalningen görs sedan via Swedbank till ditt konto, som utbetalningsavi eller via autogiro.

När kommer utbetalningen att ske?
Under maj månad kommer du att få kompensationen från oss på Söderhamn Nära. Får du utbetalningen på pappersavi kan det dröja något längre p.g.a. postgången.
Har du inte fått din ersättning under maj månad – kontakta oss!

Hur kommer utbetalningen att ske?
1. Har du autogiro hos oss som är aktivt sedan tidigare kommer vi göra en utbetalning via ditt autogirokonto.
2. Anmäler du ditt kontonummer via Swedbanks kontoregister kommer du att få en utbetalning direkt till ditt konto. Du behöver själv inte vara kund eller ha ett konto hos Swedbank för att registrera ditt konto för utbetalning. Du behöver registrera ditt konto senast 9 maj. Vår betalning kommer stå som insättning på ditt konto.
3. Om du inte får utbetalningen enligt punkt 1 eller 2 så kommer du få en utbetalningsavi på posten. Den kan du sedan lösa in digitalt utan kostnad.
Tips! Enklast, snabbast och bäst för miljön är att anmäla ditt kontonummer via Swedbank!

Vad behöver jag som kund göra?
Du behöver inte ansöka om att få själva kompensationen, vi har koll på vilka som är berättigade att få ersättningen från regeringen. Det du däremot behöver göra är att anmäla ditt konto till Swedbanks kontoregister. Gå in på www.swedbank.se/kontoregister och följ instruktionerna för att registrera ditt kontonummer senast den 9 maj. Det är också här du kan lösa in din avi digitalt om du fått den på posten.

Vem gör utbetalningen till mig?
Det är ditt elnätsföretag som på uppdrag av regeringen betalar ut din kompensation. Även fast de höga elpriserna egentligen rör din elhandelsfaktura har regeringen i samråd med branschorganisationen Energiföretagen och elnätsföretagen beslutat att det är elnätsföretagen som administrerar och sköter utbetalningarna. Elnätsföretagen i sin tur ansöker om pengarna hos Kammarkollegiet.

Hur mycket pengar kommer jag få tillbaka?
Du får ersättning enligt tabellen ovan för månaderna december 2021 och januari och februari 2022. Viktigt att veta är att ersättningen betalas ut per anläggning och inte per kund. Har du som kund två anläggningar, till exempel både bostad och fritidshus, är det alltså per anläggning du får ersättning och inte antal kWh som anläggningarna sammanslaget förbrukat. Du kan se din förbrukning på Mina Sidor.

Jag har flyttat under den här perioden, vad gäller för mig?
För de personer som har flyttat kommer vi att göra en uträkning baserad på hur mycket el du förbrukat fram till datumet för flytten. Om du tror att vi inte längre har rätt adress till dig på grund av att du har flyttat, var noga med att anmäla dig på Swedbanks kontoregister så du får den kompensation du har rätt till.

Jag har rätt till kompensationen men har inte hört något från Söderhamn Nära?
För dig som vet att du har rätt till kompensationen men inte fått varken mejl eller post så börja med att dubbelkolla i mejlkorgen ifall vårt utskick hamnat i din skräpkorg. Vet du med dig att vi har fel kontaktuppgifter till dig är det enklast att kontakta oss via mail på info@soderhamnnara.se.

Jag tror jag har fått fel summa. Hur gör jag om jag vill överklaga beslutet?
Om du tror att du har fått fel belopp så kommer vi titta på våra tidigare beräkningar om något har blivit fel. Om vi anser att vi har gjort rätt men du inte är nöjd med den uträkningen, eller utformningen för ersättningen, kan vi som elnätsföretag tyvärr inte hjälpa dig. Vi följer nämligen den förordning som regeringen tagit fram och gör uträkningar efter den. I nuläget har vi heller inte någon mer information var du kan vända dig och överklaga beslutet.

Hur vet jag vilken förbrukning jag haft under december, januari och februari?
Du kan enkelt se din förbrukning på Mina Sidor.

Kundservice

Öppettider
Måndag-fredag 08.00-16.00
Lunchstängt 12.00-13.00

Besök oss gärna på
Stabbläggaregatan 11
826 37 Söderhamn

Till toppen