Jobba hos oss
Nedan hittar du våra lediga tjänster just nu. Om du hittar något som passar, skicka in en ansökan idag.
Hittar du inte det du söker? Du kan alltid göra en spontanansökan.
Visste du att...

Söderhamn Nära har en egen arbetsmiljöingenjör. Hon heter Jenny Rödin och har det viktiga uppdraget att stötta alla medarbetare, från ledningen och chefer till alla som arbetar ute på fältet i allt som rör den vardagliga arbetsmiljön.
-Vi har många riskfyllda arbetsmoment och arbetsplatser, därför är det är viktigt att vi alla har bra koll på de risker som finns och att vi förebygger dem, säger Jenny.
Men arbetsmiljö är inte bara en fråga om den fysiska arbetsmiljön, även den psykosociala arbetsmiljön är viktig, därför är även den en del av Jennys uppdrag.
-Att alla medarbetare ska må bra är något vi tar på stort allvar. Vi ska inte bara må bra på arbetet, vi ska även må bra när vi är lediga och inte minst ska vi må bra när vi en dag slutar arbeta. Man ska helt enkelt inte bli sjuk eller skadad av att arbeta, säger Jenny.

År 2018 började vi byta ut de analoga vattenmätarna till digitala.
Nu har nästan 100% av Söderhamn Näras kunder en digital vattenmätare, och med dem kan vi lättare upptäcka vattenläckor och eventuell förfrysning av mätaren.
- För att en vattenläcka ska upptäckas i en fastighet behöver det förbrukas 25 L/timme i 24 timmar, innan det larmas hos oss. De digitala vattenmätarna har även en inbyggd mikrofon som gör att vi kan upptäcka vattenläckor både i och utanför fastigheter, säger Robin Lindberg, Abonnent – och mätaransvarig.
- Sen vi installerade digitala vattenmätare så läser vi av mätarna varje månad, och kunderna behöver inte skicka in avläsningskort en gång per år. Det har gjort att hanteringen av avläsningskort minskat enormt och själva avläsningarna är säkrare och stämmer bättre.

Söderhamn Elnät har cirka 9 300 elkunder i centrala Söderhamn, Stugsund, Sandarne, Vågbro och i skärgården.
Under 2023 hade Söderhamn Elnät en medelavbrottstid på 9,27 minuter vilket innebär en leveranssäkerhet på 99,999%.
-Dessutom är vårt elnät numera helt vädersäkert och all oisolerad ledning är sedan några år tillbaka ersatt med isolerad kabel, berättar Anders Burman, enhetschef på Söderhamn Elnät.
-En del i vårt nuvarande och framtida arbete är att utrusta elnätet med smarta digitaliseringslösningar för att ytterligare trygga elleveranser och även fortsättningsvis hålla nere avbrottstiderna.
%20Hanna%20%C3%96stlind%20-%20bild.jpg)
Hanna Östlind är Söderhamn Näras controller och hon arbetar på vår ekonomiavdelning. Att vara controller innebär bland annat att man håller koll på intäkter och kostnader, vilket är en av Hannas viktiga uppgifter.
-På ekonomiavdelningen hanterar vi tusentals inkommande fakturor varje år och det gäller att hålla koll så att de betalas i tid och av rätt avdelning, säger Hanna.
Hanna arbetar även med budgetarbete, intern kontroll och med att ta fram statistik till en rad olika myndigheter.
-Men min största arbetsuppgift är att sammanställa månadsboksluten och ekonomiska rapporten till styrelsen och ledningen varje månad, säger Hanna.

På Söderhamn Näras kundservice jobbar 7 personer som alla besvarar telefonsamtal och mejl från våra kunder, samtidigt som de sköter en hel del administrativa arbetsuppgifter till verksamheterna inom bolaget.
Receptionen hanterar förutom kundbesök även utlämning av mobila enheter till anställda inom Söderhamns kommun och Hälsinglands Utbildningsförbund.
-Vi besvarar omkring 250-300 samtal varje vecka och de kan handla om allt från sophämtning, bredbandsavtal, fakturor och elavtal. Inget samtal är det andra likt, säger Tobias.
-Besöken i vår reception kan vara både kunder och besök till våra verksamheter. Antalet besök varierar från dag till dag, men efter pandemin har fler och fler kunder börjat använda sig av vår hemsida där man kan lösa nästintill alla typer av ärenden, vilket är jättebra, för alla har ju inte möjlighet att besöka oss under våra öppettider, säger Johan.
Något som kundservicegruppen varmt vill rekommendera alla Söderhamn Näras kunder att göra, är att ladda ner Söderhamn Nära-appen. I den delar vi med oss av nyheter och viktig driftinformation samt att man som villaägare kan få en avisering när det är dags att ställa ut sopkärlen.

Fredrik Söderman har arbetat på Renhållningen i närmare 25 år. Det gör honom till den chaufför som just nu har arbetat längst av alla.
-Det började med att jag fick praktik när jag gick på gymnasiets transporttekniska linje. Därefter fick jag jobb här och blev kvar, säger han.
Under alla de år som Fredrik arbetat med renhållning har det hänt en hel del och han har upplevt många stora förändringar till det bättre. När Fredrik började fanns till exempel ingen matavfallsutsortering, och det som kommer att införas inom ett par år är fastighetsnära insamling av förpackningar.
-Det är också en stor förändring, men det som ligger närmast i tid är att vi håller på att införa ett verksamhetssystem som gör det lättare att planera våra rutter, säger Fredrik, som har en aktiv del i projektet.