Frågor och svar elhandel
Här kan du läsa svaret på våra vanligaste frågor om elhandel.
Elavtal
Vad har ni för priser på elavtal?
För att se våra elpriser skriver du in din adress i sökrutan på den här sidan och väljer vilken typ av bostad du vill ha elen till. Stegen behövs för att visa vad din månadskostnad blir med våra olika elavtal, baserat på din elförbrukning.
Observera att du inte tecknar något avtal för att se elpriserna.
Jag vill bli kund hos er, säger ni upp mitt elavtal åt mig?
I samband med att du tecknar elavtal med oss kontrollerar vi din uppsägnings- och bindningstid och hjälper dig att säga upp ditt avtal med din elhandlare genom en fullmakt som du signerar med BankID. Vi sköter hela bytet åt dig.
Vad betyder spotpris?
Spotpris är det pris som vi elhandelsföretag köper in elen för på den nordiska elbörsen Nord Pool. Spotpriserna sätts varje timme och styrs av tillgång och efterfrågan. När tillgången är hög och efterfrågan låg sjunker spotpriset.
Om du som kund har ett rörligt timpris betalar du spotpris (samt påslag enligt avtal) per timme från den nordiska elbörsen, med ett rörligt timpris kan du dra nytta av svängningarna i elpriser under dygnet genom att exempelvis tvätta/diska eller ladda elbilen på de timmar spotpriset är lägst.
Vad har ni för historiska rörliga elpriser?
Vad ska jag tänka på när jag väljer elavtal och elleverantör?
Många kunder är på jakt efter det lägsta priset. Tänk då på att säkerställa så att du inte råkar ut för tillkommande kostnader i efterhand. Dessutom ska du hålla utkik efter bindningstider som anger hur länge avtalet gäller och uppsägningstider för att komma ur ett avtal. Det kan även finnas andra faktorer än pris som är viktiga för kundens val, till exempel om det är ett miljövänligt elavtal, om företaget har en kundservice som snabbt kan svara på frågor och att jag som kund blir omhändertagen när problem uppstår.
Du är välkommen att kontakta vår kundservice för hjälp med ditt val av elavtal.
Vad betyder brytkostnad?
Brytkostnaden är vad det kostar dig att bryta ett avtal innan den avtalade tiden gått ut. Om du till exempel tecknat ett 3-årsavtal, men vill byta leverantör efter ett år – då får du betala en avgift för det. På samma sätt som om du vill lösa ett bundet bostadslån i förtid.
Jag vill säga upp elhandeln, hur gör jag?
Om du inte ska flytta utan vill byta leverantör är du välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 0270-766 10.
Hur vet jag när mitt avtal löper ut?
En till två månader innan ditt avtal löper ut så kommer vi att påminna dig om att teckna om ditt avtal. Du kan även se avtalstid på bekräftelsen som du fick när du tecknade avtalet, på din faktura eller på Mina Sidor för elhandel.
Vad är ett jämförpris?
Jämförpris finns för att det ska bli lättare att jämföra olika elavtal. I jämförpriset är alla kostnader, även den fasta månadsavgiften, inräknade i priset och sedan utslaget på förbrukningen. Elnätsavgifter och energiskatt tillkommer från ditt elnätsföretag.
Hur gör jag för att teckna ett elavtal?
Vad roligt att du också vill bidra till en hållbar framtid. Du kan enkelt teckna ett 100% förnybart elavtal här, eller genom att kontakta kundservice. Vi hjälper dig också att säga upp ditt nuvarande avtal med din elhandlare.
Vad har jag för avtal?
På Mina Sidor för elhandel kan du se vad du har för avtal, aktuella priser och avtalstider. Du kan också se dina avtalsuppgifter på din faktura.
Har ni något samarbete med andra elbolag?
Det händer att oseriösa säljare påstår att de ringer från oss eller har ett samarbete med oss på Söderhamn Nära Elhandel. Vi har inget samarbete med något annat elbolag.
När vi ringer våra kunder i försäljningssyfte är telefonnummerformatet alltid 0270 – XX XX XX. Om du är osäker är du förstås alltid välkommen att kontakta vår kundservice för råd så hjälper vi dig.
Kan jag teckna avtal åt någon annan?
Det krävs en fullmakt som ger dig rätt att hantera en annan persons avtal.
Har ni rabatter för studenter eller pensionärer?
Nej, i dagsläget har vi ingen sådan rabatt.
Vad händer när mitt elavtal löper ut?
En till två månader innan ditt avtal löper ut så kommer vi att påminna dig om att teckna om ditt avtal. Om vi inte hör något från dig när avtalet löpt ut så hamnar du automatiskt på ett övergångspris. Passa på att teckna ett av våra förmånligare elavtal istället.
Hur gör jag för att förnya mitt elavtal?
Om du har ett bundet elavtal får du en påminnelse av oss när det börjar bli dags att förnya ditt elavtal som du enklast gör på Mina Sidor för elhandel. Har du ett elavtal med rörligt elpris, anvisningspris eller övergångspris kan du teckna nytt avtal på den här sidan eller genom att kontakta vår kundservice.
Var hittar jag avtalsvillkor för Söderhamn Nära elhandel?
Vad betyder anvisningspris?
Om du inte själv gör ett aktivt val av elavtal får du automatiskt ett anvisningspris hos ditt anvisade elbolag. Den avtalsformen innebär oftast ett dyrare elpris. Teckna därför ett elavtal med fast eller rörligt elpris så sparar du pengar.
Här kan du läsa mer och se aktuellt anvisningspris.
Vad betyder övergångspris?
Om ditt elavtal löper ut och du inte aktivt tecknar ett nytt avtal får du avtalsformen övergångspris. Den avtalsformen innebär oftast ett dyrare elpris. Teckna därför ett elavtal med fast eller rörligt elpris så sparar du pengar.
Här kan du läsa mer och se aktuellt övergångspris.
Erbjuder ni vinterpris?
I dagsläget erbjuder vi inte vinterpris.
Vad betyder timpris (rörligt elpris timme för timme)?
Timpris ger dig det senaste börspriset på el varje timme. Du har därmed möjlighet att sänka dina elkostnader genom att anpassa din elanvändning till perioder när elpriset är lägre genom att passa på att exempelvis tvätta/diska eller ladda elbilen på de timmar elpriset är lägst.
Timpris gäller tillsvidare med en månads uppsägningstid för privatperson och tre månader för företag om inte annat avtalas.
Vill du teckna timpris?
Är du befintlig elhandelskund eller vill bli kund tecknar du enklast elavtal här.
Om du är företagskund är du välkommen att kontakta kundservice.
Vad kostar timpris (rörligt elpris timme för timme) för privatperson?
Du betalar spotpris per timme från den nordiska elbörsen, Nord Pool.
Historiska spotpriser kan du se på Nord Pools webbsida. Välj rätt prisområde och valuta.
Utöver spotpriset tillkommer:
- Påslag 4,9 öre/kWh inklusive moms
- Inköpskostnad (Våra faktiska kostnader för Svenska Kraftnät, balansansvar och ursprungsgarantier)
- Kostnaden för elcertifikat
- Fast månadsavgift på 39 kr inklusive moms
På din faktura kommer inte elanvändningen per timme att specificeras utan där räknas allt om till en månadsförbrukning.
Vad är skillnaden mellan elnät och elhandel?
Som elkund har du två avtal för din el, ett elnäts- och ett elhandelsavtal.
Elnätsavtalet har du med företaget som äger och underhåller det lokala elnätet i det område där du bor.
Elhandelsavtalet avser kostnaden för elen du använder i din bostad. Du är fri att välja vilket elhandelsföretag du köper din el ifrån. Därför kan du få din elräkning från två olika avsändare.
Vad ska jag tänka på när jag väljer elavtal och elleverantör?
Många kunder är på jakt efter det lägsta priset. Tänk då på att säkerställa så att du inte råkar ut för tillkommande kostnader i efterhand. Dessutom bör du hålla utkik efter bindningstider som anger hur länge avtalet gäller och uppsägningstider för att komma ur ett avtal. Det kan även finnas andra faktorer än pris som är viktiga för kundens val, till exempel om det är ett miljövänligt elavtal, om företaget har en kundservice som snabbt kan svara på frågor och att jag som kund blir omhändertagen när problem uppstår.
Du är välkommen att kontakta vår kundservice för hjälp med ditt val av elavtal.
Ska jag välja rörligt elpris och hoppas på att priserna blir lägre?
Marknaden indikerar fortsatt höga elpriser även under sommaren och kommande vinter, men även längre fasta kontrakt har stigit kraftigt, som en följd av kriget i Ukraina. Hur framtiden utvecklar sig är i skrivande stund väldigt svårt att svara på, beroende på utvecklingen i kriget och hur olika länder agerar som en följd av kriget. Riskpremien har under de senaste månaderna ökat kraftigt och i synnerhet sedan kriget startade. Detta betyder att fasta elpriser har stigit kraftigt, samtidigt som EU undersöker hur man ska kunna stötta sina invånare från stigande energipriser, vilket gör att det idag är oerhört svårt att ge några rekommendationer.
Varför erbjuder ni inte fast elpris?
Just nu är energimarknaden rejält svängig och priset för el varierar mycket och vilket ökar riskerna både för dig som kund och oss som elleverantör. Det gör att vi har valt att inte erbjuda fastprisavtal.
En del elhandelsföretag fortsätter att erbjuda fastprisavtal med längre bindningstider, och till extremt höga priser. Om man trots detta vill binda priset så bör man komma ihåg att prisnivån blir extremt hög under hela bindningstiden.
Hos oss kan du istället välja mellan ett rörligt elpris eller ett timpris. Vi tittar på att lansera andra typer av produkter som alternativ till fastprisavtal inom kort.
Varför betalar jag månadsavgift för mitt elhandelsavtal?
Månadsavgiften hjälper till att betala systemkostnader, lokalkostnader, löner och fakturakostnader.
Vi återinvesterar vinsten i verksamheten eller delar ut till våra ägare – kommunerna Gävle och Söderhamn, så de kan utveckla städerna till bättre platser att bo och verka i.
Hur lång är uppsägningstiden på rörligt elpris för privatperson?
Uppsägningstiden på rörligt elpris är en månad.
Varför behövs en fullmakt?
För att vi ska kunna byta ditt elavtal till Söderhamn Nära Elhandel behöver vi en fullmakt från dig. Med din fullmakt ansvarar vi för att prata med ditt nuvarande elnäts- och elhandelsbolag så att vi kan genomföra bytet åt dig.
Ska jag välja ett rörligt eller fast elpris?
Om du har utrymme i din ekonomi att ha ett rörligt avtal kan du vinna på det sett ur ett längre perspektiv då du är med på marknadens både upp och nedgångar. Rörligt elpris följer den nordiska elmarknadens utveckling och justeras varje månad. Rörligt elpris gäller tillsvidare med en månads uppsägningstid.
Fast elpris kan vara ett bra alternativ för dig som vill slippa oroa dig för om elpriset kommer att stiga. Elpriset blir detsamma som det var när du tecknade avtalet och bibehålls under hela avtalstiden. Just nu erbjuder vi inte fast elpris. Eftersom läget på elmarknaden är så osäkert på grund av världsläget har vi valt att inte erbjuda fastprisavtal.
Vad är IndeXel?
Vi vill att du fortsatt ska känna dig trygg som kund hos oss. Du kan nu därför välja mellan två nya avtalsvarianter som vi kallar IndeXel Timme och IndeXel Månad. Det innebär att vårt elhandelsteam prissäkrar ditt tim- eller månadspris så att du får en mjukare priskurva och jämnare fakturakostnad över tid än med de vanliga rörliga tim- och månadsprisavtalen.
Kan jag säga upp IndeXel i förtid?
Du kan säga upp avtalet med 1 månad. För att säga upp ditt elhandelsavtal behöver du ringa till vår kundservice på 0270-766 10.
Vad är månadsavgiften för IndeXel?
Månadsavgiften är 49 kr som hjälper till att betala systemkostnader, lokalkostnader, löner och fakturakostnader. I denna ingår också en förvaltningsavgift på 10 kr för att täcka arbetet våra experter lägger på prognoser och administration för inköp.
Vinsten återinvesterar vi i verksamheten eller delar ut till våra ägare – kommunerna Gävle och Söderhamn, så de kan utveckla städerna och omkringliggande områden till bättre platser att bo och verka i.
Varför ska jag välja IndeXel Timpris?
- Möjlighet att påverka din elkostnad, exempelvis ladda bilen när elpriset är lägre.
- För dig som är intresserad och insatt i aktuella priser.
Vad menas med tidshorisont för IndeXel?
- Med tidshorisont avses antalet månader utifrån innevarande månad som prissäkras framöver. I vårt fall är den 12 månader.
Vad skiljer mellan vanligt månadspris och IndeXel Månadspris?
- IndeXel månad ger ett mer stabilt pris än det vanliga månadspriset. De riktigt höga topparna och dalarna dämpas. Du är tryggare över tid.
Vad innebär prissäkringsgrad för IndeXel?
- Med prissäkringsgrad avses den samlade andelen av förbrukningsprognosen, för elhandelsföretagets samtliga kunder med avtal om IndeXel Månad, som prissäkras.
Vad menas med prissäkring för IndeXel?
- Som elhandelsföretag har vi möjlighet att köpa in, d.v.s. prissäkra, el i förväg. Priset sätts utifrån tillgång och efterfrågan. Genom att prissäkra vid flera tillfällen så sprider vi risken. Detta kan även innebära att du betalar lite mer ibland, men över tid jämnas priskurvan ut och du får en stabilare månadskostnad. Man kan likna det vid en försäkring, där du ser till att försäkra dig mot större och oförutsedda utgifter vid eventuella olyckor.
Vad skiljer mellan vanligt timpris och IndeXel Timpris?
- IndeXel månad ger ett mer stabilt pris än det vanliga månadspriset. De riktigt höga topparna och dalarna dämpas. Du är tryggare över tid.
Vad är uppsägningstiden på IndeXel?
- Uppsägningstiden för IndeXel är 12 månader. För att säga upp ditt elhandelsavtal behöver du ringa till vår kundservice på 0270-766 10.
Varför ska jag välja IndeXel Månadspris?
- För dig som vill känna dig tryggare över tid.
- För dig som inte är så insatt i de aktuella priserna.
- Krångelfritt – spelar ingen roll när du använder elen.
- Stabilare priskurva.
Vad skiljer mellan månadspris och timpris för IndeXel?
- Månadspris ger dig samma genomsnittligt pris över hela månaden oavsett när du använder el under dygnet. Vårt elhandelsteam har köpt in el under en längre tid för att prissäkra det genomsnittliga priset så du inte ska råka ut för de höga pristopparna (eller dalarna) utan istället få en jämnare faktura.
- Timpriset är likt månadspriset säkrat genom att vårt elhandelsteam har köpt in el i förtid men i grunden ligger en rörligt baspris som varierar över dygnets timmar. Du kan själv anpassa din elanvändning till dygnets billigaste timmar för att detta avtal ska vara bra för dig.
Vad är Bundet profilpris?
- Bundet profilpris är ett modernt elavtal i två delar. Huvuddelen är fast under hela avtalsperioden. Den andra delen – profilen – varierar varje månad. Profilpriset beror på hur elen används under dygnet och hur elen prissätts per timme på börsen.
Hur beräknas profilen för Bundet profilpris?
- Profilpriset beräknas varje månad genom att jämföra din specifika inköpskostnad av el mot börsens timspotpris och medelpriset på el på börsen för samma period i ditt elområde.
- Exempelvis för oktober var anläggningens inköpskostnad av el mot Nord Pool 62 öre/kWh. Medelpriset på Nord Pool för motsvarande period var 57 öre/kWh. Profilen blir i det här fallet 62 minus 57 öre/kWh det vill säga 5 öre/kWh.
Måste min elmätare vara timavräknad för att jag ska få Bundet profilpris?
- Ja, för att få Bundet profilpris måste din elmätare vara timavräknad.
Om din elmätare inte är anpassad för timavräkning kommer vi beställa det av din nätägare och du får Bundet profilpris med ett genomsnittspris till en början. Mätarbytet är kostnadsfritt och nätägaren har upp till tre månader på sig att genomföra mätarbytet. Oftast tar det kortare tid än så.
Kan jag påverka profilen för Bundet profilpris?
- Ja, påverka priset på din faktura och bidra till en bättre miljö genom att styra din elanvändning till när elpriset på börsen är lågt.
Varför ska jag välja Bundet profilpris?
- Välj Bundet profilpris om du vill ha ett modernt, förmånligt och tryggt avtal.
Vad är skillnaden mellan Bundet profilpris och ett traditionellt fastprisavtal?
- Bundet profilpris består av en fast och en rörlig del. Den rörliga delen – profilen – varierar varje månad. Har du däremot ett traditionellt fastprisavtal så betalar du samma elpris under hela perioden. Bundet profilpris är ofta mer förmånligt än ett vanligt fastprisavtal eftersom upplägget innebär att vi som elhandelsbolag inte behöver ta ut höga riskpåslag.
Spelar det någon roll när jag tecknar Bundet profilpris?
- Priset kan alltid förändras uppåt eller nedåt, du måste själv ta ställning till om det den aktuella prisnivån är acceptabel för dig.
Kan jag säga upp Bundet profilpris innan avtalet har gått ut?
- För att säga upp Bundet profilpris innan avtalet har gått ut måste du betala en lösenavgift på den faktiska kostanden för att sälja tillbaka elen.
Kan jag flytta med Bundet profilpris?
- Ja, du kan flytta mellan två bostäder och ta med dig avtalet. Anmäl din flytt enkelt på Mina sidor Elhandel.
- Gå direkt till flyttanmälan på Mina sidor, du loggar först in med BankID.
Elmarknaden
Vad påverkar elpriset?
Det finns flera olika faktorer som påverkar elpriset. Här kan du läsa mer om några av dem.
Vad är orsaken till att elpriserna stigit?
Elpriserna stiger snabbt som en följd av kriget i Ukraina samtidigt som fundamenta rörande lager av exempelvis gas i Europa redan innan var osedvanligt låga. Detta har fått som följd att både spotpriset och terminspriserna (som fasta elkontrakt baseras på) stiger och har stigit kraftigt den senaste tiden.
Hur utvecklingen blir i framtiden är högst osäker. Orsaken är att ingen idag vet hur utgången av kriget blir och följdverkningarna av alla sanktioner blir. I skrivande stund jobbar EU med att vidtaga åtgärder för att skydda konsumenter från prisökningar och minska risken för ransonering av olika energislag. Vi vet inte idag vilka åtgärder som kommer att vidtagas från myndigheterna och vilka följdverkningar detta får på elmarknaden.
Hur kan priserna skilja sig så mycket nu mot mitt avtal som jag haft förut?
Elmarknaden är i ständig förändring och vad du som kund får för elpris är baserat på marknadspriserna på elbörserna.
Spotpriset publiceras av Nord Pool och de terminer vi baserar våra fastprisavtal på kommer från Nasdaq, priserna här återspeglar marknadens förväntningar för var spotpriset kommer att levereras i framtiden.
Om du tecknade avtal för något år sedan kan det vara så att marknadspriserna var i ett bättre läge och du således hade möjlighet till att binda till ett lägre elpris.
Har ni högre priser än andra elhandelsföretag?
Alla elhandelsföretag köper elen från samma börs och följer samma prisutveckling på elmarknaden. Avtal och villkor kan skilja mellan olika företag, var därför uppmärksam om du får ett erbjudande där priserna sticker ut jämfört med andra aktörer.
Många elhandelsföretag har tidsbegränsade kampanjpriser som gynnar dig under en kortsiktig period. Vi tror på en långsiktig relation med våra kunder genom att ha bra standardpriser som gynnar dig som kund ur ett längre perspektiv, med schyssta transparanta villkor och priser utan oförutsedda kostnader.
Hur ser det ut med prisbilden för rörligt och fast elpris?
Marknaden indikerar fortsatt höga elpriser relativt vad vi är vana vid kommande vinter. Prissignalerna, konjunkturnedgång och insatser från flera länder har lett till en minskad efterfrågan på elektricitet de senaste månaderna.
Spotpriserna (som direkt avspeglas i det rörliga avtalen har fallit som en följd av varmare, blötare väder, välfyllda gaslager och minskad efterfrågan. Terminspriserna på el, som är marknadens förväntningar av var det rörliga elpriset skall levereras i framtiden har också sjunkit kraftigt de senaste månaderna på samma information samt att många befarar lågkonjunktur den närmsta framtiden.
Hur elpriset verkligen blir i vinter är svårt att veta och faktorer så som kyla, yttrestörningar av marknaden och infrastrukturen är omöjliga att förutspå men kan få stora konsekvenser för prisbilden.
Hur fungerar prissättningen på el?
En stor skillnad mot andra marknader är att det är mycket svårt att lagra elektricitet. Visserligen hjälper vattendammar för vattenkraft och lager för eldade kraftverk, men el måste produceras vid exakt samma tillfälle som den konsumeras. Det ställer krav på en dynamik i elnätet, och att stora aktörer kan förutspå och parera förändringar i förbrukning och förutsättningar.
Prissättningen på den Nordiska elmarknaden baseras mestadels på väder, då cirka 60 procent av Nordens elproduktion kommer från vattenkraft. Vilka nivåer som finns i vattenkraftverkens dammar och hur mycket det kommer att blåsa är avgörande, och där spelar bland annat nederbörd och snöavsmältning en viktig roll. Det gör att låga nivåer i vattenreservoarer kan översättas till att elpriset är högre. Men det finns fler aspekter som spelar in på hur elen prissätts, såsom de olika årstiderna, kostnad för bränsle (kol, olja gas), export- och importmöjligheter.
Vad är nordisk elmarknad?
De nordiska länderna, förutom Island, har en gemensam avreglerad marknad, Nord Pool, där aktörer som Söderhamn Nära Elhandel kan sälja och köpa sin el. I princip alla Sveriges elhandelsbolag köper sin el här, antingen själva eller genom partners och ombud. I Europa anses den nordiska marknaden vara den mest utvecklade, och står ofta förebild för nya avregleringar av länders elmarknader.
Hur påverkar de olika årstiderna prissättningen på el?
Årstid är en viktig faktor för prissättningen på el då mörker och kyla gör att vi förbrukar mer el på vintern. På riktigt kalla vinterdagar är elsystemet hårt utnyttjat, då förbrukning för uppvärmning är hög. Under sommaren är dessutom delar av näringslivet och många av Sveriges industrier nedstängda, vilket ger ett minskat tryck på systemet och normalt lägre elpriser som följd.
Vad är elområden och hur påverkar det prissättningen på el?
Sverige är geografiskt indelat i fyra elområden efter ett myndighetsbeslut av Svenska Kraftnät. Gränserna mellan elområdena går där det uppstår så kallade flaskhalsar i stamnätet och behöver byggas om för att kunna transportera mer el inom Sverige.
Uppdelningen i elområden kommer på sikt att ge ett starkare elnät i Sverige och stimulera till att nya kraftverk byggs där det är underskott på el. Detta kommer att skapa en bättre balans mellan tillgång och efterfrågan på el.
Elpriserna varierar periodvis beroende på var i Sverige du använder din el. Elen är generellt billigare att använda i norr, där det är överskott på el. Den blir dyrare att använda i söder, där det är vanligare med ett underskott på el.
Söderhamn tillhör elområde 2.
Fakturafrågor
Vad består elhandelsfakturan av?
Månadsavgift:
En fast månadsavgift som är densamma varje månad, oberoende av din elanvändning.
Elpris:
Kostnaden för den använda mängden kilowattimmar (kWh) under föregående månad med ditt avtalade elpris. Kostnaden specificeras i ören per kilowattimme.
Har du rörligt elpris timme för timme så finns även inköpskostnaden med på din faktura.
Elcertifikat:
I de fasta elprisavtalen ingår elcertifikaten i elpriset och specificeras därför inte på fakturan. I rörligt elprisavtal tillkommer avgiften för elcertifikat och den specificeras därför separat.
Moms:
På den totala kostnaden tillkommer 25 % moms.
Här kan du se en exempelfaktura med förklaring till varje del.
Hur ser min faktura ut med timprisavtal?
Om du har ett timprisavtal visas det totala antalet kWh för månaden och genomsnittspriset på fakturan samt inköpskostnader och elcertifikat. Vi visar inte alla kWh som använts varje timme och priset för timmarna, eftersom det i sådana fall skulle bli över 700 rader med siffror.
Varför står det Gävle Energi på flera ställen på elräkningen?
- Söderhamn Nära och Gävle Energi har ett gemensamägt elhandelsbolag - Söderhamn Nära Elhandel. Gävle Energi fakturerar på uppdrag av Söderhamn Nära Elhandel.
Kivra
- Om du har ett konto hos Kivra och tidigare fått pappersfaktura från oss, så kommer vi nu att leverera din faktura till din digitala brevlåda i stället, det gäller även om du har autogiro och fått fakturaspecifikationen via post.
Sälja solel
Kan jag sälja överskottsel från solceller till er?
Söderhamn Nära Elhandel köper gärna ditt överskott av el om du har en mikroproduktionsanläggning.
Bor du i Söderhamns nätområde får du ersättning mot timpris, det vill säga rörligt elpris timme för timme.
Förnybar el och ursprungsgarantier
Var kommer elen ifrån som jag köper av er?
Vår el kommer från 100% förnybara energikällor så som vindkraft, vattenkraft och biobränslen. Den är helt fri från ämnen som kan skada vår miljö, som kol och olja.
Du kan läsa mer om vår el och fördelningen av energikällor här.
Vad betyder förnybar el?
Vår el kommer från 100 % förnybara energikällor så som vindkraft, vattenkraft och biobränslen. Den är helt fri från ämnen som kan skada vår miljö, som kol och olja.
Vad är en ursprungsgaranti?
Ursprungsgarantier prissätts per använd kilowattimme och är en handelsvara inom elhandelsvärlden. Elleverantörer köper ursprungsgarantier av elproducenter för att kunna intyga för sina kunder att elen som elleverantören säljer kommer från förnybar elproduktion.
Vad är elcertifikat?
Elcertifikat är ett verktyg för att nå miljömålen kring förnybar energi. Bakgrunden till elcertifikaten är att alla som använder el, så väl privatpersoner som företag, ska vara med och betala för utvecklingen och utbyggnaden av förnybara energikällor. Elcertifikatsavgiften ingår som en del av det konkurrensutsatta elpriset som du betalar till ditt elhandelsföretag.
Tar ni betalt för grön el?
Ja, vi tar betalt för 100% förnybar el genom vår kostnad för att köpa in ursprungsgarantier från förnybara produktionsanläggningar (vatten, vind, sol och biobränsle) och betalas av kunden som en del av elpriset.
Söderhamn Nära Elhandel har valt att bara sälja 100% förnybar el.
I våra elavtal (förutom några större företag) så specificerar vi inte kostnaden för ursprungsgarantier på fakturan eller när en kund tecknar avtal, det är inräknat i elpriset.
Du kan läsa mer här.
Får jag ersättning för elcertifikat och ursprungsgarantier som privatperson?
Vi köper i nuläget inte elcertifikat och ursprungsgarantier av privatpersoner.
Stödtjänster
Vad gäller kring skattereduktion för grön teknik när det gäller villbatterier?
Vi hänvisar till Skatteverkets hemsida rörande alla frågor kring avdrag för grön teknik.
Jag är osäker på om ersättningen för min resurs är riktig, kan ni hjälpa mig att verifiera min ersättning?
Söderhamn Nära Elhandel är endast en möjliggörare och frågor rörande ersättningsnivå för din resurs/anläggning kan vi inte svara på utan vi hänvisar dig till din installatör eller Checkwatt.
Är Checkwatts lösning framtidssäker?
Söderhamn Nära Elhandel är endast en möjliggörare av Checkwatts tjänst och kan inte bedöma om lösningen är framtidssäker eller på annat sätt den bästa lösningen för att långsiktigt bjuda ut flexibla resurser på Svenska Kraftnäts olika marknadsplatser för stödtjänster.
Erbjuder ni andra sätt än Checkwatt att nå stödtjänstmarknaderna?
I dagsläget erbjuder vi bara Checkwatts lösning, men vi tittar på att möjliggöra även andra aggregatorer.
Jag har frågor rörande avräkning och intäkter för mitt batteri, kan ni hjälpa mig?
Söderhamn Nära Elhandel är endast en möjliggörare och all teknisk support eller frågor rörande ersättningsnivåer hänvisar vi till din installatör alternativt till Checkwatt som ansvarar för budläggningen av ditt batteri.
Mitt batteri verkar ha tekniska problem, kan ni hjälpa mig?
Har Söderhman Nära Elhandel inte installerat batteriet så kan vi inte hjälpa dig, utan vi hänvisar all support till din installatör, eller det företag som sålt produkten.
Jag har tekniska frågor rörande mitt batteri, kan ni hjälpa mig?
Har Söderhman Nära Elhandel inte installerat batteriet så kan vi inte hjälpa dig, utan vi hänvisar all support till din installatör, eller det företag som sålt produkten.
Vad gäller kring support rörande Checkwatts lösning?
Söderhamn Nära Elhandel är i detta fall endast möjliggörare och kan inte stå till tjänst med support i ärenden som rör ditt batteri, eller tjänsten som din installatör och Checkwatt har tillhandahållit. Alla frågor rörande tjänsten eller resursen hänvisar vi till din installatör eller Checkwatt.
Varför erbjuder ni Checkwatt?
Vi möjliggör för våra kunder att erbjuda sin/sina flexibla resurser till Checkwatt som i sin tur erbjuder din resurs och andra kunders resurser mot Svenska Kraftnäts stödtjänstmarknader.
Gäller det alla villabatterier?
Nej, det gäller endast de villabatterier som Checkwatt har stöd för. Var god se Checkwatts hemsida för mer information.
Gäller det alla villabatterier?
Nej, det gäller endast de villabatterier som Checkwatt har stöd för. Var god se Checkwatts hemsida för mer information.
Erbjuder Söderhamn Nära Elhandel ersättning för stödtjänster?
Det är möjligt att koppla upp ett villabatteri gentemot stödtjänstmarknaden med Söderhamn Nära som elhandlare via en aggregator som heter Checkwatt. Checkwatt kopplar upp batteriet till deras tjänst och styr detta utifrån villkoren som Svenska Kraftnät har satt upp. Detta görs genom ett avtal mellan kunden och Checkwatt. Det är Checkwatt som tillhandahåller tjänsten och som betalar ut ersättningen till kund. All support sker även via kundens installatör eller Checkwatt.
Notera att Söderhamn Nära Elhandel och/eller Checkwatt kan säga upp vårt faciliteringsavtal med ett dygns varsel, vilket innebär att din resurs från en dag till en annan inte kan användas på stödtjänstmarknaden via aggregatorn Checkwatt. Detta skulle endast ske om det skulle finnas goda skäl till att säga upp avtalet från någon part med sådant kort varsel. Om du exempelvis har ett IndeXel avtal med Gävle Energisystem, innebär det att du har 12 månaders uppsägningstid på det avtalet, eller för rörliga avtal 1 månadsuppsägningstid.